כוחה של הסתכלות העין

 כיצד מונים קבוצה של אנשים? 

"כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם, וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם, וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף".

התורה מצווה שלא לספור את בני ישראל, אלא כל אחד יתן מחצית השקל, ויספרו את אותן המטבעות, ורק כך ידעו את מנין בני ישראל. ומזהירה התורה שהמנין מספר האנשים עלול הוא לגרום למגפה בעם ישראל. לפיכך, כאשר ישנה קבוצה של עשרה אנשים שהתכנסו בשביל להתפלל בציבור, אין לספור את האנשים כך: אחד, שנים, שלש וכו' עד עשרה, ואף אין למנות באותיות: אל"ף, בי"ת, גימ"ל וכו' עד אות יו"ד, ואף לא לספור בשפה זרה (הגר"ח פלאג'י), אלא במקום הצורך ימנה על ידי אמירת פסוק, כגון על ידי אמירת פסוק אחרון של מזמור כ"ח בספר תהלים: "הוֹשִׁיעָה אֶת עַמֶּךָ וּבָרֵךְ אֶת נַחֲלָתֶךָ, וּרְעֵם וְנַשְּׂאֵם עַד הָעוֹלָם" [ונהגו העולם בפסוק זה כי יש בו תפלה על ישועה וברכה], או פסוק (דברים ח ח): "אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן, אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ". 

ניתן גם למנות באומדן במספר שאינו מדויק, כמו כן אפשר לספור במספרים במחשבה בלבד, אך כתב הגר"ח פלאג'י, שיזהר שלא להצביע באצבעותיו. טעם הדבר שהזהירה התורה מלמנות את בני ישראל, מבאר רש"י, כי "עין הרע" שולט בכל דבר שהוא מנוי וספור.

 זהירות מעין הרע 

כוחה של עין הרע הוא גדול ונורא, ומצינו כי חכמינו ז"ל פעמים רבות הזכירו דבר זה ונשמרו ממנו מאוד. ויש לדעת, שהמושג שנזכר במסכת פסחים: "כל דקפיד - קפדי בהדיה, ודלא קפיד - לא קפיד בהדיה", פירוש, מי שלא חושש - לא יארע לו דבר נזק, אינו אמור לגבי עין הרע, וחובה על האדם להישמר מזה, וכבר אמר האמורא רב, שפעם הוא נכנס לבית הקברות, ונוכח לראות שתשעים ותשעה מן המתים מתו קודם זמנם מפני עין הרע, ורק אחד מת כדרך כל הארץ! רבינו האר"י בספר "עץ חיים" כתב שיש להסתכלות העין כוח ממשי, והוכיח כן מטבע בת היענה, שמחממת את הביצים שלה בראיית עיינה והסתכלותה בהם, מבלי שתשב עליהם, ועל ידי כך יוצאים האפרוחים מן הביצים.

 מחקר: תולעים יצאו מהלחם! 

בנו של בעל "ערוך השלחן", בעל ספר "תורה תמימה" הביא את העובדה שלפנינו בכדי להוכיח את פעולתה של הסתכלות העין. מחקר בשנת 1881 שנתפרסם בעיתון רוסי מספר, בעת שהיה שם איש אחד שנדון למיתה, האקדמיה למדעים שם ביקשה מהממשלה למסור את אותו האיש לעשות בו מחקר מדעי. לקחו את האיש הזה, והרעיבו אותו שלשה ימים רצופים, ואחר כך הניחו לנגד עיניו ככר לחם, באופן שיוכל רק לראותו ולא להשיגו, ובראות האיש את הכיכר, שלח בו חיצי עיניו בהבטה עמוקה מרוב צערו מרעבונו, עד כי נלאה נשוא צערו [למותר לציין, כי עצם עשיית מחקר זה הוא אסור בתכלית האיסור, לצער אדם עבור ידיעה כלשהי]. אחרי כן חתכו את הכיכר, ומצאו שהוא מלא רעלים וארסים חזקים. 

כוחה של עין טובה 

נסיים בדברי האדמו"ר מגור זיע"א בעל ה"פני מנחם", וכה היה אומר: אם כוח ההיזק של עין הרע כה גדול, על אחת כמה וכמה כוחה של "עין טובה", שהרי כלל הוא בידינו: מידה טובה מרובה ממידת פורענות פי חמש מאות!

 מתוך "שיח יצחק" עמ"ס פסחים