הסגולה בלבישת בגדי פשתן לבן

הגאון המקובל רבי אברהם אזולאי, זקנו של החיד"א, בספרו 'חסד לאברהם', כתב שיש סוד גדול בלבישת בגדי פשתן - כי הוא תועלת לחיים ולמתים, לקטנים ולגדולים, והלובש בגדי פשתן - אין שולט בו עין הרע, ולא רוח רעה ולא כישוף, וסוד זה הוא בבגדי פשתן לבן דווקא. וניתן לנסות סגולה זו, באדם שמתו לו הרבה בנים מבלי שקרה להם היזק בדרך הטבע, אם ילביש את התינוק החדש בבגדי פשתן - יהיה בטוח מכל נזק.

 ומוסיף המקובל רבי אברהם אזולאי לבאר, כי סגולה זו הינה דוקא אם לובש בגדים העשויים פשתן בלבד - מבלי תערובת של כל מין אחר, אבל אם נתערב מין אחר עם הפשתן, ואפילו חוט אחד - מאבד הוא את סגולתו בכך. 

פרעה לבש בגדי פשתן וכן יוסף הצדיק

וכתב, כי פרעה השיג בחכמתו את סגולת הפשתן, ולכן היה לובש רק בגדי פשתן, וכך היה ביכולתו להתגאות בפני חכמיו וחרטומיו ולומר שהוא אלוה, ואף לגרום להם להאמין בכך, שכן הם נוכחו לדעת כי אינם יכולים לשלוט בו בכשפיהם, והם לא ידעו שהסיבה לכך הינה בשל סגולת בגדי הפשתן שלבש. 

ועוד כתב, כי אף יוסף הצדיק השיג גם הוא סוד זה ברוח הקודש, וידע שהלובש בגדי פשתן לבן - אין שולט בו עין הרע, רוח רעה או כישוף, וביכולתם של הבגדים להצילו מכל דבר רע שיש לו כח רוחני, כגון: עין הרע וכישופים, פרט לנזקי הטבע, כגון: אש ומים, שבודאי יכולים לשלוט גם במי שלובש בגדי פשתן. ובכך הסביר שיוסף הצדיק שמח כאשר הלבישוהו בגדי שש - שהוא פשתן, אולם פרעה הרשע תיכף ומיד הלבישו רביד זהב על צווארו (בראשית מא מב) - בכדי לבטל סגולת לבישת הבגדים! אלא שיוסף אמנם שתק בחכמתו בכדי שיסבור פרעה שאינו יודע את סוד בגדי הפשתן, אך למעשה, כשהלך לביתו - הסיר את הרביד מעליו. 

עוד כתב שם, שזו היא הסיבה מחמתה נצטווה הכהן הגדול הנכנס ביום הכיפורים לפני ולפנים, אל קדש הקדשים, ללבוש בגדי פשתן. שכן בגדים אלו - יכולים להגן עליו מפני המלאכים, כך שלא יוכלו לקטרג עליו!

 תכריכי הנפטר 

ומפני כך, מומלץ לקנות תכריכים למת העשויים מפשתן לבן, כי אפילו אם נפטר בחוצה לארץ - כל קטיגור מתהפך לו לסניגור. ובעת פטירה ל"ע, יש על בני המשפחה הקרובים לבקש מהחברה קדישא המתעסקים בצורכי המת, שילבישו לו תכריכים העשויים מפשתן, ואף אם ידרשו על כך תשלום, לא ימנעו דבר טוב זה לנפטר, כי תועלת מרובה יש בזה שהקטגור נהפך לו לסניגור. 

מתוך "שיח יצחק" מסכת גיטין